Myter omkring løbetræning

En motionsbølge er skyllet ind over Danmark med utrolig styrke, og den har efterhånden trukket rigtig mange med sig. Folk dyrker nemlig motion som aldrig før, hvilket er en positiv for alle, der er hoppet med på bølgen. Dog er der som altid kommet store diskussioner omkring hvilken motionsform, der er sundeste, hvilket er helt naturligt, da mange danskere hver eneste dag bevæger sig ned i fitnesscenteret eller ud på deres sædvanlige løberute – man holder selvfølgelig altid med sin egen. Her i artiklen er der fokus på myter omkring løb. Har du interesse for denne træningsform, så læs med her og få afklaret nogle af de spørgsmål du måtte have.

Det er vigtigt du vejer dig hver dag

Dette må du aldrig gøre. Er din plan at tabe dig ved løb, skal du kun veje dig en gang i ugen. Vejer du dig selv hver eneste dag, vil du opleve, at din vægt vil svinge meget, og den ene dag kan du faktisk veje mere end den tidligere trods dine sunde vaner. Dette skyldes mange ting såsom dit væskeindtag på dagen, samt hvornår du vejer dig. Rådet er derfor, at du blot stiller dig op på vægten en gang om ugen, da det ellers kan gå hen og demotivere dig.

Drop styrketræningen og løb i stedet

Løb er sundt på rigtig mange punkter, og vil du tabe dig, skal det helt sikkert indgå i din rutine. Løb sikrer dig et godt helbred, en flot figur samt en bedre form som du kan bruge i alle dele af hverdagen. Dog kan du ikke forvente at opbygge de største muskler på arbejdspladsen med løb – nej, her kræver det, at du besøger vægtene i fitnesscenteret af og til. Et godt råd er derfor, at du løber hver anden gang, og løfter vægte hver anden gang. På den måde vedligeholder du din form, mens du stadig kan opbygge nogle solide muskler, som du kan vise frem til sommer.

Det er farligt at løbe som gravid

Dette er igen en løgn. Du kan godt løbe som gravid – måske ikke ved samme intensitet, men du kan altså løbe. I takt med graviditeten vil det nok gå over i gang, men kort sagt er der intet, som hæmmer dig for at løbe. Er du bange for at motionere under graviditeten, kan du altid svinge forbi din læge, så skal du nok få klar besked. Forvent dog at du får af vide, at der ikke er noget i vejen med at motionere. Faktisk kan det endda gøre hele fødslen lidt lettere.

Du må ikke løbe to dage i træk

Du kan nemt løbe to dage i træk – det betyder intet. Er du uerfaren, vil du nok være lidt øm til den efterfølgende løbetur, men det betyder intet. I takt med din træning vil kroppen vænne sig til belastningen, og du vil nærmest ikke engang blive øm efter din løbetur.

Løbetræning giver ofte skader

Alle motionsformer kan give skader, og det er uanset, hvad du dyrker. Det hele handler blot om, at du lytter til din krop. Gør det ondt, når du træner, så gør du måske noget forkert, ellers har din krop brug for en pause. Hvis du vil mindske risikoen for skader, når du løber, kan det være en god ide, hvis du styrketræner af og til. På den måde styrker du dine muskler, så de kan holde til en hårdere belastning. Konklusionen er dog, at løbetræning ikke er mere risikofyldt end andet.

Der findes flere myter end disse, men her har du de mest hyppige. Vi håber, du stadig er motiveret til at bevæge dig ud på din rute – god træning.

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *