Spis sundt – motion er ikke alt

Du motionerer en del. Løbeture og gåture i hverdagen og måske cyklen på arbejde? Alligevel synes du ikke, at der sker synderlig fremgang hverken på vægten eller i spejlet. Det er naturligvis frustrerende, og chancen for, at det ligger til grund i dine madvaner, er ganske stor. Motion og en aktiv hverdag er nemlig ikke nødvendigvis nok, hvis man slås lidt med kiloene og mavefedtet og sidebenene.

Vægttab er en lang og sej kamp, som til tider kan virke uoverskuelig og hård. For hvad man gør galt? Ganske vist er motion vigtigt, men er er noget, som er ligeså vigtigt, så er det dine kost- og madvaner. Hvis ikke der er på styr på disse, så ryger der ganske enkelt, alt for nemt for mange kalorier indenbords.

Der er ingen tvivl om, at din kost er essentiel, hvis du gerne vil opleve et varigt vægttab. Er du i tvivl om, hvor man starter, så er der her samlet 3 gode overordnede råd, som vil mindske din appetit, sørge for hurtigt vægttab uden konstant sult, samt forbedre dit stofskifte.

Drop slankekurene

Mange benytter slankekure som udgangspunktet for en ny begyndelse på bedre helbred, bedre kostvaner og en slankere krop. Problemet med den enorme mængde af slankekure er, at de typisk alle indebærer en radikal ændring i madvanerne, som man ikke har lyst til at vedligeholde på lang sigt. Eksempelvis findes der suppekure, ingen kød-kure og så videre.

Ligesom slankekurene typisk aldrig er sjove at være på, fordi maden ikke er synderligt spændende, så er de også mentalt hårde. Typisk er man sulten det meste af tiden, man er utilfreds eller træt, og det er generelt ikke behageligt. Netop derfor er det også en bedre idé at droppe slankekurene og derimod omlægge ens kost på langt sigt. Sådan kommer man længst.

Mindre sukker og stivelse

Sukker og stivelse er kulhydrater. Og kulhydrater er ikke gode i for store mængder, hvis du vil tabe dig eller holde vægten nede. Fødevarerne med sukker og stivelse frigør nemlig insulin i din krop, som er et fedtlagrende hormon. Daler dit niveau af insulin, så frigøres fedtet nemmere fra depoterne, og det bliver nemmere forbrændt ved motion. Stivelse er typisk i pasta, kartofler og ris.

Mere protein og grøntsager

Du er nok godt klar over det. Grøntsager er sunde, og protein ligeså. Desværre er det nemt at springe over, især fordi man typisk blot koger lidt ekstra pasta eller ris til aftensmaden. Men som nævnt ovenfor, er det ikke så klogt, hvis man ønsker at tabe sig.

Men det kan ikke siges nok gange, at rigeligt med protein ikke gør skade. Det findes typisk i kød, fisk og æg. Samtidig giver grøntsager langt større mæthedsfornemmelse end ris og pasta typisk gør, men de indeholder samtidig langt færre kulhydrater.

Husk vægttræningen

Vægttræning er for alle, også dem, som ikke går efter store muskler og tydelige blodårer. Det er ikke et krav for at tabe sig, men det fremskynder processen og producerer muskler, mens fedtet langsomt forsvinder fra din krop. Alternativt er konditionstræning også brugbart, såsom løb, at gå, eller svømning.

Leave A Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *